• Algemene informatie voor jeugdleden

NKV is een gemende korfbal vereniging. Bij NKV maken we teams waarin jongens en meisjes samen korfballen. NKV heeft een heel actieve jeugdafdeling. Dat blijkt wel uit het aantal jeugdteams en het aantal activiteiten dat georganiseerd wordt. Kijk eens rond op onze website om te kijken welke er binnen kort georganiseerd wordt. Zo is het jeugdkamp dat we elk jaar organiseren zeer geliefd bij onze jeugdleden. De vriendjes en vriendinnetjes trainingen, de clinics, schoolkorfbal, toernooien, …

Plezier in het met elkaar sporten staat bij onze vereniging voorop. Wij streven erna om teams te selecteren waarbij het individu goed tot zijn recht komt. Wij coachen op inzet en naar de kwaliteit van ons jeugdtalent. Elke kind (talent) heeft zijn eigen kwaliteiten. Onze winst is de groei in het spel en teamgeest die we samen doormaken. Bij onze vereniging hanteren we de principes van het positief coachen.

Dit is korfbal

De bedoeling van korfbal is dat de aanvallers doelpunten maken en dat de verdedigers dit proberen te voorkomen. Een doelpunt wordt gescoord als een aanvaller de bal van boven af door de korf weet te gooien. Korfbal is een zeer veelzijdige sport. Je moet goed kunnen aanvallen, maar ook goed kunnen verdedigen en je moet zowel technisch als tactisch zijn. Daarnaast moet je snelheid, uithoudingsvermogen en kracht hebben. En je moet ook nog eens goed met een bal overweg kunnen!

Geschiedenis

Korfbal is ooit bedacht door de Amsterdammer Nico Broekhuysen. Het was in 1902 toen hij naar Zweden werd gestuurd om te leren hoe je gymnastieklessen moest geven. Eén van de spelletjes die hij daar leerde was Ringboll. Dit was een spel die door jongens en meisjes samen werd gespeeld. De bedoeling was om de bal door een ring te gooien die aan een paal van drie meter hoog hing. Ringboll werd gespeeld in drie vakken; een aanvalsvak, een verdedigingsvak en een middenvak. Nico Broekhuysen vond dit spel zo leuk dat hij het ook ging spelen op de school waar hij les gaf. Hij veranderde de regels een klein beetje en de naam van dit nieuwe spel werd korfbal. Korfbal werd al snel populair in Nederland.

Wist je dat korfbal tot in 1991-1992 met drie vakken werd gespeeld? Daarna is het middenvak verdwenen en is het ‘tweevakskorfbal’ ontstaan. Tegenwoordig zijn er zelfs teams die in één vak spelen!

Jongens en meisjes

Eén van de redenen dat korfbal zo populair is geworden, is dat het de enige teamsport ter wereld is waar jongens en meisjes in één team samen spelen. De teams bestaan meestal uit vier jongens en vier meisjes. Er zijn ook teams waar alleen maar meiden in spelen. Dit wordt een damesteam genoemd. Deze damesteams zijn vooral te vinden in Limburg en Noord-Brabant.

Binnen en buiten

Vroeger werd korfbal alleen maar buiten gespeeld. In 1966 veranderde dit. Om in de koude wintermaanden toch te kunnen korfballen, werd er een zaalcompetitie gestart. Nu wordt de eerste helft van de veldcompetitie voor het zaalseizoen gespeeld en de tweede helft erna. Als je daarna nog niet genoeg hebt van korfbal, kan je in de zomer mee doen aan beachkorfbal. Zo kan je dus het hele jaar korfballen!

Het speelveld

Korfbal wordt gespeeld in twee vakken. Beide clubs leveren vier spelers voor elk vak. In het ene vak valt de ene ploeg aan en verdedigt de andere ploeg. In het andere vak is het net andersom. Na twee doelpunten (of na een bepaalde tijd) wordt er van vak en van functie gewisseld, de aanvallers worden verdedigers en de verdedigers worden aanvallers. In de zaal is het speelveld kleiner dan op het veld.

Verenigingen

De Nederlandse korfbalbond heeft al meer dan 100.000 leden. Deze zijn verdeeld over ongeveer 580 verenigingen.